Korona-aika on tuonut ihmisten ja yritysten elämään monia muutoksia. Osa niistä jää pysyviksi, osa ei. Matkailuajoneuvoalan messuja ei ole järjestetty Suomessa sitten tammikuun 2020. Siihen mennessä vuosittain järjestettiin kolmet messut (Hki, Lahti ja Turku). Korona on tuonut myyntiin vahvan nosteen, kauppa on käynyt hyvin. Onko caravan-messuilla tulevaisuutta?
Matkailuajoneuvojen myynti pysähtyi kuin seinään keväällä 2020, mutta virkosi nopeasti kesää kohden. Viime vuoden ja alkuvuoden 2021 myyntiluvut ja myyjäliikkeiden varastojen tilanne osoittavat, että kauppa on käynyt hyvin ilman messuja. Herää siis kysymys, mikä on messujen rooli myynnin vauhditukseen? Riippuu siitä kenen näkökulmasta asiaa tarkastelee. Tarkastelen asiaa neljästä eri näkökulmasta.
Aloitetaan tärkeimmästä, eli meistä karavaanareista tai karavaanareiksi aikovista. Meille messut ovat ehdottomasti paras mahdollisuus tutustua kerralla laajasti uusien ajoneuvojen tarjontaan. Matkailuajoneuvo on toinen kotimme ja siksi lähden siitä ajatuksesta, että koti pitää nähdä ja kokea omin silmin. Mikään digitaalinen ratkaisu ei voita omien aistien tuomaan tietoa. Messuilla on mahdollisuus keskustella asiantuntijoiden kanssa ajoneuvoista ja niiden sopivuudesta omiin tarpeisiin. Lisäksi ajoneuvoihin liittyvät lisätarvikkeet ovat nähtävillä ja "sovitettavissa" omaan hankintaan.
Messut eivät palvele ainoastaan uuden hankintaa miettiville. Käytettyjen ostoa harkitseville messut tuovat hyviä näkökulmia erilaisista tila- ja ajoneuvoratkaisuista, joita voi sitten etsiä myyjäliikkeiden tarjonnasta joko nettiä selaamalla tai käymällä paikan päällä. Käytettyjen ostajille messut tuovat myös hyvän mahdollisuuden tutustua lisävarusteisiin, sillä ainahan näihin ajoneuvoihin jotain pitää hankkia lisää 🙂.
Näytteilleasettajat, eli tehtaiden edustajat ja matkailuajoneuvo- ja tarvikemyyjäliikkeet katsovat messuja erilaisin lasein. Messujen merkitys on aina ollut myyjille tärkeä, koska näin on ollut iät ajat. Messuilla on esitelty uutuudet ja saatu kauppoja/tilauksia tulevasta tuotannosta. Messuillaolo ei ole ilmaista. Messutilojen vuokrat, ajoneuvojen logistiikka-, henkilöstö- ja majoittumiskulut ja muut kulut ovat suuri menoerä vuosittaisista markkinointikuluista. Koska korona-aikana ei ole voitu järjestää messuja, myyjäliikkeet ovat miettineet uusia keinoja esitellä tuotteita. Ajoneuvojen esittelyyn verkossa on panostettu runsain kuvin, usein myös 360-kuvin. Tarvittaessa myyjä voi esitellä ajoneuvoa livenä esimerkiksi videopuheluna oli se sitten uusi tai käytetty.
Matkailuajoneuvojen myynti on käynyt Euroopan laajuisesti niin kuumana, että tehtaiden tilauskirjat ovat täyttyneet tulevan mallivuoden 2022 osalta aiempaan nopeammin. Tästä voi seurata myös Suomessa se, että yhä useamman merkin myyjät joutuvat myymään "ei oota". Tilanne ei ole hyvä, katsoo asiaa sitten ostajan tai myyjänn näkökumasta. Hyvä kysymys onkin, että riittääkö myyjäliikkeillä halua osallistua messuille, jos tuotteiden saatavuus on huono. Suomessa kahdeksaa merkkiä edustava Erwin Hymer Group-konserni on ilmoittanut globaalissa tiedotteessaan siirtyvänsä uuteen messu- ja digitaalisten palveluiden strategiaan, jonka mukaan suurimmille messuille osallistutaan vain joka toinen vuosi. Mitä tämä tarkoittaa tulevien Lahden Caravan-messujen osalta, selviää kesän aikana.
Messujärjestäjät on kärsinyt koronasta eniten. Kaikki messutoiminta on ollut pysähdyksissä jo yli vuoden ja vieläkin loppukeväälle ja alkukesään suunniteltuja tapahtumia siirretään. Messujärjestäjät saavat tulonsa messuista. Suomessa onneksi monen messujärjestäjän taustalla on tavalla tai toisella kyseisen paikkakunnan kunnallinen taho. Jos ja kun matkailuajoneuvoalan näytteilleasettajatahot pohtivat jatkossa entistä kriittisemmin messutoiminnan kuluja, tuottoja ja tuotteiden saatavuutta, voimme varautua tulevaisuudessa erilaisiin messuihin. Minkälaisiin, se jää nähtäväksi.
Karavaanarien messut Lahdessa ja Turussa ovat olleet merkittävä tulonlähde myös messujen yhteydessä olevien treffien järjestäneille SF-Caravanin jäsenyhdistyksille ja messupaikkakunnan talousalueelle. Tuommehan vieraillessamme tuloja monelle tuotteita ja palveluita tarjoaville yrityksille ja myös lähellä oleville leirintäalueille.
Vetoomus
Me karavaanarit tarvitsemme messuja myös jatkossa. Haluan päästä tutkimaan uutuuksia, aistimaan messutunnelmaa ja viettämään mukavaan treffielämää. Uskon, että en ole yksin ajatusteni kanssa.
Jokerikysymys tulevaisuudessa: onko Suomen kokoisessa maassa tarvetta järjestää vuosittain kolmet matkailuajoneuvo- ja tarvikemessut?
Lahden Caravan-messut järjestetään 20. kerran Lahdessa 16.-19.9.2021.
Mitä sinä olet mieltä messujen tarpeellisuudesta? Kerro mielipiteesi alla olevaan kommenttikenttään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi blogista ja mitä haluaisit tietää karavaanarina olemisesta.