GA4 tag

lauantai 16. toukokuuta 2015

Tehtaalta kotiin

Talvisin autojen haku satamasta on haasteellista.

Mitä tapahtuu sen jälkeen, kun ostaja on kirjoittanut nimen alle uuden matkailuajoneuvon tilaussopimukseen? Vastauksen saat tässä jutussa.

Tämä juttu on jatkoa tammikuussa julkaistuun ”Osta oikein” juttuun, jossa kerrottiin matkailuajoneuvoon ostoon liittyviä vinkkejä.

Uuden matkailuajoneuvon ostaja ei tarvitse murehtia siitä, millainen logistinen hässäkkä alkaa siitä, kun nimi on kirjoitettu tilaussopimukseen. Tämän jutun tavoitteena on selvittää uuden matkailuajoneuvon ostajille, mitä oikeasti tapahtuu ”kulisseissa” siihen asti, kunnes ajoneuvo on myyjäliikkeen pihassa.

Tehtaalla autot valmistetaan tilausten mukaan.
Suurin osa Suomessa myytävistä matkailuajoneuvoista valmistetaan Saksassa, Sloveniassa, Ruotsissa ja Italiassa. Kullakin atkailuajoneuvo-valmistajalle on oma tilaus- ja valmistusprosessinsa, mutta ajoneuvon valmistumisen jälkeen matka Suomeen ja paperisota täällä on monella merkillä hyvin samanlainen. Osalla merkeistä on Suomessa tehtaan edustajaorganisaatio, joka hoitaa yhteydenpidon tehtaaseen (tilaukset, toimitukset, takuuasiat jne) ja valtakunnalliset markkinointitoimet ja tukitoimet jälleenmyyjiin. Näitä merkkejä ovat muun muassa Adria, Bürstner, Dethleffss, Hymer, Kabe, LMC ja Sunlight. Muiden merkkien maahantuojana ja tehtaan edustajana toimii joko yksittäinen piirimyyjä suoraan tai tehtaan agentti, joka voi myös olla yksi piirimyyjistä.

Tilaushetkellä on merkitystä

Kun ostaja on allekirjoittanut tilaussopimuksen uudesta matkailuajoneuvosta myyjäliike lähettää tiedot tehtaalle joko suoraan tai Suomessa toimivan tehtaan edustajan kautta. Tärkeää on, että tilausvaiheessa kaikki ostajan toivomat tehdasvarusteet kirjautuvat tehtaan järjestelmiin oikein. Myyjällä on siis suuri vastuu tarkastaa tehtaan tilausvahvistus, että se varmasti vastaa ostajan kanssa tehtyä tilaussopimusta.

Kotimaan varustelussa voi mennnä useita päiviä.
Eri matkailuajoneuvomerkeillä ja malleilla on erilaiset toimitusajat. Tehtaat tekevät tuotteita sarjoina, joten tilausajankohdalla on merkitystä. Matkailuajoneuvojen vuosimallit vaihtuvat kesän jälkeen. Tästä syystä syyskuussa pidettävillä Lahden Caravan messuilla tehdyt tilaukset saadaan tehtaan toimituslistoille hyvissä ajoin. Ennen Lahden Messuja Keski-Euroopassa on elokuussa suuret Düsseldorfin Caravan-messut, jotka poikivat tehtaille suuren joukon tilauksia.

Mallivuoden keväällä tehtyjen kauppojen hieronnassa voi myös tulla myyjältä vastaus, että ”mallivuoden toimitukset on myyty loppuun”. Silloin keskusteluvaihtoehdoksi jää usein seuraavan mallivuoden toimitukset. Myyjäliikkeet eivät nykyisin enää tilaa mielellään varastoon ajoneuvoja ilman asiakastilausta, koska ostajien tarpeiden ennakointi on haasteellista. Tilaustoimituksilla ostaja saa juuri sellaisen varustelun ajoneuvoonsa kuin haluaa. Keskimääräinen uuden matkailuajoneuvon toimitusaika on 3-4 kuukautta tilauksesta.

Tilatun matkailuajoneuvon valmistumisen ajankohta viikkotasolla on yleensä suomalaisen myyjän tiedossa. Valmistumisajankohdan varmuus vaihtelee merkeittäin. Usealla merkillä se on suuntaa antava, osalla hyvinkin tarkka.

Ajoneuvonne on valmis

Kun ajoneuvo on valmistunut tehtaan linjalta, myyjäliike saa siitä tiedon. Tämän jälkeen käynnistyy melkoinen logistinen prosessi. Ensin myyjäliike antaa tehtaalle ajoneuvon lastausluvan satamaan vietäväksi. Ajoneuvoja ei viedä yksitellen vaan yleensä kuljetusyritys odottaa tehtaalla lastin täyttymistä (2-3 ajoneuvoa), jonka jälkeen matka satamaan voi alkaa. Satamassa ajoneuvo luovutetaan huolitsijalle, joka huolehtii sen ensimmäiseen mahdolliseen laivaan. Paikkaa ei yleensä varata etukäteen, joten ruuhka-aikoina ajoneuvo voi odottaa vapaata paikkaa satamassa useita päiviä. Kun laivapaikka on saatu, huolitsija ilmoittaa ajoneuvon tilanneelle myyjäliikkeelle sähköpostilla laivauksen tiedot: ajoneuvon tyyppi, mikä laiva ja milloin Suomessa.

Satamassa luukulta toiselle

Useimmat matkailuajoneuvot tulevat Helsinkiin Vuosaaren satamaan. Ajoneuvoja toimitetaan tehtailta myös muihin Suomen satamiin. Satamien lähellä toimivat myyjäliikkeet hakevat ajoneuvot yleensä itse satamasta. Moni kauempana toimiva myyjäliike hoitaa kuljetukset kuljetusliikkeiden avulla.

Luukulta luukulle kohti autoa tie vie.
Satama-alueilla ulkopuolisten liikkuminen on tarkkaan vartioitua ja ajoneuvot haetaan satama-alueella toimivien huolintaliikkeiden avustamana. Esimerkiksi Vuosaaressa kuljetus sataman portilta satama-alueelle oikeaan paikkaan hoidetaan huolintayritysten henkilöautoilla, jotka liikkuvat ennalta ilmoitetun aikataulun mukaan. Myyjäliikkeen edustajat joutuvat käymään vähintään kahdella luukulla saadakseen ajoneuvon avaimet ja kaikki sen dokumentit, jotka tehdas on lähettänyt.  Satama-alueella vastaanotettava ajoneuvo tarkastetaan huolellisesti mahdollisten ulkoisten kuljetusvaurioiden havaitsemiseksi, koska silloin vielä vastuu niistä on kuljetuksen hoitaneella laivayhtiöllä. Satama-alueelta poistumisen jälkeen reklamaatiota ei voi enää tehdä.

Satamasta ulosajo tehdään myös huolintaliikkeen johdolla. Talvella liikkeeseen ajetaan ”kieli keskellä suuta”, koska ajoneuvot tulevat tehtaalta kesärenkailla. Myyjäliikkeillä on lupa siirtää koeajokilvillään ajoneuvot kesärenkailla lähistöllä oleviin liikkeisiin.

Lopullinen paperisota Suomessa

Myyjäliikkeessä ajoneuvo varustellaan luovutuskuntoon. Moneen ajoneuvoon tehdään monien päivien varustelutyöt vielä ennen luovutusta. Samaan aikaan ajoneuvo valmistellaan dokumenttien osalta rekisteröintiin. Matkailuautot viedään näytille katsastuskonttorille, jossa niistä tehdään ”Rekisteröintikatsastustodistus” myyjän esittämien tehtaalta saatujen dokumenttien perusteella. Tämän jälkeen myyjäliike tekee sähköisesti Tullille autoverosta vapauttamishakemuksen. Tullille osoitetaan Rekisteröintikatsastustodistuksen ja tehtaan allekirjoittaman auton syntymätodistuksen (Certificate of Conformity, CoC) avulla, että kyse on autoverosta vapautettavasta matkailuautosta.  Kun Tullilta on saatu veropäätös, auto voidaan rekisteröidä ajoneuvorekisteriin ja luovuttaa onnelliselle ostajalle käyttöä varten. Matkailuvaunujen osalta rekisteröinti on selvästi suoraviivaisempi prosessi, koska niihin ei liity autoveroasioita.

Ostajan näkökulmasta tilaussopimuksen allekirjoituksen ja luovutuksen välinen aika on odottelua. Myyjäliikkeen näkökulmasta asia on toisin. Taustalla tapahtuu paljon asioita ja liikkuvia osia on monia. Siksi moni myyjäliike on varsin varovainen antaessaan toimitusaika-arvioita kaupantekotilanteessa ja myös sen jälkeen, kun ostaja kyselee ajoneuvonsa käyttöön saamisen ajankohtaa. Kun matkailuajoneuvo on saatu Suomeen, voidaan aloittaa keskustelu sopivasta luovutuspäivästä.

Varustelua kotimaassa


Ilmastointilaitteen asennus painonjakauman näkökulmasta edellyttää usein erillisen reiän tekemistä kattoon.

Fiat-alustoissa on harvoin radiota asennettuna. Nykyaikaisen multimediakeskuksen, jossa on peruutuskamerakuva mukana, asentaminen edellyttää melkoista johtohässäkkää.





Muun muassa Webaston asentamisen takia auton nokkaa joudutaan purkamaan asennuksen onnistumiseksi. 






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kerro mielipiteesi blogista ja mitä haluaisit tietää karavaanarina olemisesta.