Viikonloppuna 20.-22.3.2015 oli matkailuajoneuvokauppiaiden yhteinen myyntinäyttely Liikkuva Koti –teeman alla. Miltä myyntinäyttelyissä näytti? Tässä on yksi näkemys asiasta.
Alan myynti on käynyt todella alavireisesti jo useamman vuoden. Matkailuautojen myynti laski viime vuonna -32 % ja vaunujen -8 %. Alkuvuosi 2015 näyttää uusien matkailuautojen osalta valoisammalta. Myynti on kääntynyt selvästi positiiviseksi. Sen sijaan vaunujen myynti on romahtanut. Tammi-helmikuun 2015 myynti on lähes 43 % edellisen vuoden vastaavaa aikaa pienempi.
Kävin lauantaina 21.3. tutustumassa pääkaupunkiseudun viidessä myyjäliikkeessä millainen myyntinäyttely on saatu aikaan: onko myyntihaluja, miten kalustoa ja jälkimarkkinapuolta esitellään, onko väkeä jne. Kierroksen jälkeen en enää ihmettele sitä, miksi myynti ei käy alalla ainakaan kaikilla.
Kuvottavan likainen. |
Myyjäliikekierroksesta kahdella myyjäliikkeellä oli nähtävissä ylipäätänsä se, että nyt on Liikkuva Koti –näyttely menossa. Toisessa näistä liikkeistä sen arvasi ulkona olevasta grillimakkaratarjoilusta, muusta sitä ei olisi sitten huomannutkaan. Sisätiloissa oli osittain tyhjää, eikä tarvike- ja huoltomyyntiä ollut lainkaan. Tässä liikkeessä luokseni tuli kuitenkin nopeasti myyjä kartoittamaan ostohalujani. Muissa liikkeissä sitä ei sitten sattunutkaan kohdalle.
Neljän liikkeen viidestä, ulkona olevat myytävät käytetyt matkailuajoneuvot olivat ulkoapäin tasaisessa pölykerroksessa ja sisätiloissa useammassa autossa oli todella likaisia yksityiskohtia. Autojen siisteyteen ei oltu panostettu lainkaan.
Yhden myyjäliikkeen piha oli portista sisään tullessa niin tyhjä, että luulin aluksi, että myyjäliike on lopettanut toimintansa. Muutamasta asiakasautosta huomasin, että jotain toimintaa kuitenkin oli käynnissä. Vain kahdessa myyjäliikkeessä oli panostettu myös tarvike- ja huoltomyyntiin, joka on tärkeä osa ja syy ostajalle caravan-liikkeessä vierailuun.
Kodin henkeä. |
Jos viidestä matkailuajoneuvoliikkeestä vain yhdessä jäi sellainen tunne, että nyt on näyttelyviikonloppu, voi tulosta pitää huonona. Parhaassa liikkeessä näyttelytunteen pystyi näkemään ja kokemaan. Ulkona olevat autot oli pesty ulkoapäin, sisällä oleviin ajoneuvoihin oli laitettu pieniä sisustuksellisia yksityiskohtia kodinomaisuutta viestimään ja asiakkaille tarjoiltiin ystävällisesti kahvia ja pullaa sekä kyseltiin kuulumisia. Myös asiakkaita oli tässä liikkeessä selvästi muita enemmän. Ostajiin oli siis haluttu panostaa ja se myös näkyi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kerro mielipiteesi blogista ja mitä haluaisit tietää karavaanarina olemisesta.