GA4 tag

lauantai 1. maaliskuuta 2014

Kaupunkileirintäalueet poistuvat

Tämä blogikirjoitus on tehty erityisesti matkailuautoilijan näkökulmasta.

Kylpylän pihassa voi yöpyä.
Voi niitä aikoja, kun monen mukavan kaupungin lähettyvillä oli leirintäalue, josta pääsi kävellen, polkupyörällä tai julkisilla helposti kaupungin keskustaan kuluttamaan euroja. Nyt sitä aikaa voi vain muistella. Nykytilanteeseen on syynä kaupunkien suuri halu kaavoittaa leirintäalueet asuinkäyttöön. Näin on käynyt ainakin Varkaudessa, Imatralla ja Lohjalla.

Lakkautusuhan alla on huhujen mukaan myös Porvoon Kokonniemi, Lappeenrannan Huhtiniemi ja Nokian Viinikanniemi. Nämä siis vain huhuja, ei varmaa tietoa. Helsinkiläisenä seuraan myös aina silloin tällöin esiin nousevaa keskustelua Rastilan leirintäalueen siirtämisestä Sipoon korpeen. Ymmärrän kaupunkien halun kaavoittaa leirintäalueita, mutta en sitä, että halua ei löydy tehdä esimerkiksi matkaparkkipaikkoja tilalle jonnekin kaupungin alueelle. Ei sen paikan tarvitse olla aivan keskustassa.

Karavaanarien rahankäyttötutkimuksia on tehty vuosien varrella useita. Ne kaikki osoittavat, että matkailuajoneuvolla paikkakunnalle tuleva perhe käyttää yli 200 euroa vuorokaudessa alueen palveluihin. Melkoinen summa rahaa menetettäväksi, jos ”sijaa majatalossa” ei ole.

Miksi kaupungit eivät voi varata pientä maa-alaa meille karavanaareille joko sähköllä tai ilman sitä? Nykyajan matkailuajoneuvoilla liikkuvat tarvitsevat minimissään vain tilan autolle riittävällä turvavälillä naapuriin. Sähkö- ja vesipalvelut ovat jo sitten ekstraa, jota voi vain toivoa. Nopealla matematiikalla laskettuna kaupungin pieni investointi maksaa varmasti itsensä takaisin ja vielä melko nopeasti.

Tampereen "talvileirintäalue"
Talvella tilanne on monen kaupungin kohdalla vielä pahempi. Paras esimerkki tästä on Tampere, joka on kulttuuri- ja muun aktiviteetin tarjonnan suhteen monen karavaanarin kohdekaupunki. Mutta missä on Tampereella leirintäalue? Vastaus, on että ”ei missään”. Lähimmät alueet ovat Nokian Viinikanniemessä ja Teiskon Maisansalossa. Melkoinen matka on viikonloppuna leirintäalueelta kaupungille mustaa makkaraa syömään. Onneksi Tampereella on monta hyvää aluetta, joihin voi jäädä ns. vapaaparkkiin. Silti olisin mieluummin kaupungin osoittamalla virallisella matkaparkkipaikalla, kun lymyäisin yleisillä parkkialueilla.

Asuntovaunuilijat ovat tässä asiassa paremmassa asemassa. Vaunu voi olla leirintäalueella vähän kauempanakin, koska autolla voi sitten lähteä kylille. Silti en tämän takia vaihtaisi enää takaisin yhdistelmään.

Mitä ajatuksia sinulla on vähenevistä kaupunkien läheisyydessä olevista leirintäalueista? Onko tämä ongelma sinulle? Jos tiedät joitain muita leirintäalueita, jotka on lopetettu kaupungin kaavoitustarpeiden takia, niin kirjoita ihmeessä ne paikkakunnat blogin kommenttikenttään.

4 kommenttia:

  1. Morjens,

    ajelemme autollamme Ranskassa ja täällähän on jokaisessa pienessäkin kylässä osoitettu matkailuautoille parkki. Toisissa on palvelut pientä maksua vastaan; vedet, tyhjennykset ja sähköt, toisissa niitä ei ole, mutta parkkeja löytyy aina. Ja useinmiten parkkiin jäädessä vieraat käyttävät kylän palveluita, kauppoja ja ravintoloita. Campingalueille ei tarvitse mennä, jos ei sitten halua maksaa kaikista palveluista ja yöpymisestä.

    Yleensä nämä pienetkin parkit ovat keskustan tuntumassa, ja liikkuminen on erittäin helppoa, ei ole pitkiä matkoja kuljettavaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Voi, kun joskus näkisi tämän saman Suomessa. En voi ymmärtää, miksi kunnat eivät näe matkaparkkeja mahdollisuutena kustannusten sijaan.

      Poista
  2. Anonyymi14:01

    Kajaanista poistui Onnelan leirintäalue jo pari vuosikymmentä sitten ja tilalle tuli jossain vaiheessa Kainuun Portin alue eteläisen Nesteen huoltamon ja hotellin alueelle, mutta sekin taitaa olla pois käytöstä tai ainakin sen huoltotilat olivat surkeassa jamassa jo kymmenen vuotta sitten. Alue olisi ottavalla paikalla etelästä tullessa, mutta soveltuu lähinnä matkaparkiksi puuttuvan vesistön takia. Paikalla lienee jäljellä sähkötolppaverkosto, mutta paikasta ei ilmeisesti nykyään huolehdi kukaan. Kilometrin päässä oleva ABC tarjoaa yöpymismahdollisuutta, mutta on aika rauhaton paikka eikä siellä ole karavaanarisähköä saatavilla.

    VastaaPoista
  3. Voi, muistan kyllä Onnelan hyvin ja sitä olemme monesti kaivanneet Kajaanissa käydessämme. Kajaani on hyvä esimerkki, mitä kaupunki ajattelee meistä karavaanareista. Kainuun Portissa olemme yöpyneet kerran. Mutta vähän kaukana on keskustasta.

    VastaaPoista

Kerro mielipiteesi blogista ja mitä haluaisit tietää karavaanarina olemisesta.