GA4 tag

perjantai 11. huhtikuuta 2014

Ne tärkeät lämmitysasiat

Ovien alareunaan ulottuva talvipeitto on hyvä varuste.
Tässä artikkelissa keskityn lähinnä matkailuautojen lämmitysasioihin, koska niistä keskustellaan eniten.

Matkailuajoneuvojen lämmitysasiat ovat olleet minulle aina ”sydämen asia”, koska olen neljän vuodenajan karavaanari.

Aloitan teemasta ilma- vai vesikeskuslämmitys? Molemmat lämmitysmuodot ovat hyviä, mutta niissä on käyttäjän kannalta selviä eroja. Ilmalämmityksen suurimpia etuja ovat nopea lämmön
jakautuminen ajoneuvoa lämmitettäessä. Hyvän ilmalämmityksen kaksi perusasiaa ovat tehokas lämmitin (yli 3 kW) ja lämmityssuulakkeiden riittävä määrä ja niiden oikeat asennuspaikat. Trumatic on käytännössä ainoa ilmalämmitysjärjestelmien valmistaja. Ilmalämmitteinen auto lämpiää selvästi vesikeskuslämmitteistä nopeammin. Lämmityksen ollessa päällä sisällä on pieni puhalluksen tunne. Suulakkeiden läppien asennoilla on suuri merkitys tasaisen lämmön saamiseksi auton eri osiin. Ilmalämmitys voi aiheuttaa allergisia reaktioita herkimmille, koska pölyhiukkasia on ilmassa lämmityksen ollessa päällä.

Vesikeskuslämmitys luovuttaa lämmitettäessä selvästi ilmalämmitystä hitaammin lämpöä, mutta lämmön jakautuminen on tasaisempaa. Järjestelmä on käytännössä äänetön, eikä pöly lennä. Patteriverkoston pituudella auton kokoon nähden ja sen sijainnilla autossa on suuri merkitys tasaisen lämmönjakautumisen kannalta. Alde hallitsee puolestaan vesikeskuslämmitysjärjelmien markkinoita. Valitettavasti Alde-lämmityksestä joutuu maksamaan noin 2 000 euroa lisähintaa.

Akilleen kantapää

Tunnetusti ohjaamon lämmitys on ollut haaste kaikille matkailuautovalmistajille. Miksi? Tehtaat eivät näytä ymmärtävän sitä, että lähes kaikissa matkailuautoissa kääntyvät etuistuimet ovat oleskelutilojen ydin paikka. Ohjaamon kääntyvillä istuimilla istutaan eniten tunteja ajoajan lisäksi.

Ajettaessa ohjaamon lämpö hoidetaan hyvin moottorilämmityksen avulla, mutta miksi siihen ei panosteta paikalla ollessa vaikka tehtailla on sen ratkaisemiseen varmasti kaikki elementit käytössä?

Tärkeimmät asiat ohjaamon lämmityksen onnistumiseksi erityisesti talvikäyttöä ajatellen ovat:

Vesikeskuslämmitys
  • lämmitysputket on johdettu istuinryhmään siten, että putket kiertävät sekä seinän reunoilla että sillä alueella (ritilöin), johon jalat osuvat sohvilla ja penkeillä istuttaessa
  • lämmitysputkien / ritilöiden ovat käännettyjen penkkien jalkatilan kohdalle, kylmän tunteen poistamiseksi
  • putket on viety etuistuimien ja seinän vierestä kohti kojetaulua
  • etuovien kohdalla on pelkkien putkien sijaan pätkä patteria, jolloin lämpöteho juuri istujan kohdalla on pelkkää putken luovuttamaa lämpöä parempi
  • lämpöputket kierrätetään kojetaulun alla etureunassa, ohjausakselin etupuolella
Ilmalämmitys
  • riittävän tehokas lämmitin, Suomen olosuhteissa teho 6 kW
  • suulakkeita on riittävästi ja ne on asennettu puhaltamaan ilmaa istuinryhmästä etuistuimia kohti 
  • lämmitysputket ja suulakkeet pitäisi löytyä myös etuistuimien kohdalta ja niiden puhallussuunnan pitäisi olla eteenpäin
  • muualla autossa suulakkeiden suuntaus lattiapinnassa ristiin
  • lämmitysputket myös vuoteiden ympäri, ei yksittäistä suulaketta esim. alkovissa
  • vähintään 1,8 kW sähkölämmitysmahdollisuus

Omassa vesikeskuslämmitteisessä autossani (Dethleffs) olen käyttänyt yli viiden asteen pakkasilla ovien alareunaan asti ulottuvaa talvietupeittoa. Se on antanut hyvän ja riittävän lämmön ohjaamoon, jossa en ole tarvinnut erillistä lämmitintä. Alden +23 –asteen asetuksella etuistuimilla lämpötila on  noin 21-22. Alle viiden asteen pakkasissa pärjää pelkillä Remiksen kaihdinverhoilla, mutta niiden käyttö kylmillä ilmoilla kostuttaa ikkunoiden sisäpinnat. Matalin pakkaskokemus on – 29 –astetta.

Matkailuautojen ohjaamon lämpöasioista puhuttaessa täytyy aina muistaa, että ”täydellistä autoa ei ole vielä tehty”. Tämä tarkoittaa sitä, että ohjaamoa ei mielestäni tarvitse saada täysin tasalämpöiseksi muun matkustamon kanssa. Alustan rakenne tuo ymmärrettäviä rajoituksia teknisiin ratkaisuihin. Silti monella tehtaalla on kaikki onnistumisen avaimet ilman suuria kustannuksia. Niitä ei vai käytetä jostain syystä, jota olen monesti ihmetellyt.

Ilmankierrolla on suuri merkitys


Lämpö tulee pattereista ritilöiden kautta.
Hyvä lämmitysjärjestelmä ei yksin takaa hyvää lopputulosta. Ilman nousee tunnetusti alhaalta ylöspäin. Tästä syystä kalusteiden ja seinien välissä pitää olla ilmasolat, jotta lämmin ilma pääsee nousemaan vapaasti ylös. Tämä pitää samalla kuivana kaappien sisäosat. 

Vesikeskuslämmitteisissä autoissa on usein etupään istuinryhmässä korotettu lattia, jonka alla kulkee patteriverkosto. Lämmin ilma johdetaan lattiassa olevien ritilöiden avulla istuinryhmässä olijoiden jaloille. 


Kaksi esimerkkiä

Jos lämpöä ei johdeta oikein tärkeisiin paikkoihin voi käydä näin:



Kuva on ilmalämmitteisen auton takatallista, jossa ei ole lainkaan lämpöputkia. Tilaan ei siis tule lämmintä ilmaa, joka pitäisi tilan kuivana.  



Näin voi käydä ikkunan sisäpinnalle pakkasella, kun ikkunan kohdalla ei ole patteria. Kuva on vesikeskuslämmitteisestä autosta, jossa ikkunan kohdalla on kaasupullokotelo. Tämän takia tehdas on päättänyt jättää patterin vetämättä ikkunaseinälle.







Vaihtoehdot lisääntyvät

Viime vuosina vesikiertoisesten lattialämmitysten tarjonta on lisääntynyt eri merkeillä. Suunta on oikea, sillä sähkölämmitteinen lattia päihittää harvoin lämpimyydellään vesikiertoisen version. Lisäksi vesikiertoisen lattialämmityksen käyttö ei edellytä sähkön saantia. Syksyllä 2013 Alde esitteli vesikeskuslämmitteisen ohjaamon maton, jonka tavoitteena on tuoda lämpö etuistuimien etupuolelle. Allekirjoittaneella ei ole siitä vielä kokemusta koeajoissa kovilla pakkasilla. 

Lämmitysputki vuoteen ja ikkunan välissä.
Sähköllä vai kaasulla?

Oikea energialähde lämmityksessä jakaa mielipiteitä. Osa on sitä mieltä, että kaasu on ainoa oikea energialähde matkailuajoneuvon lämmittämiseen. Osa taas käyttää niiden yhdistelmää, jonka nykyiset lämmitysjärjestelmät mahdollistavat. Itse kuulun siihen joukkoon, joka käyttää ensisijaisesti aina sähkölämmitystä, jolloin kaasupullojen vaihto jää vähemmälle. Alde-lämmitys mahdollistaa 3 kW:n käyttämisen, kun taas Trumatic enimmillään 1,8 kW.



Mikäli tunnistat olevasi selvästi kolmen vuoden ajan karavaanari (kevät, kesä, syksy) ei matkailuajoneuvon lämmitysasia ole ajoneuvon valinnan tärkein kriteeri. Talvikäytössä sen merkitys nousee merkittävästi.

Vinkkejä ostajille:
  • tarkista huolella ilmalämmitteisen auton lämmityssuulakkeiden sijainti, erityisesti ohjaamon osalta, suunta pitää olla etuistuimille
  • kokeile lämmityksen tehoa ja suulakkeiden lämmönohjauskyky laittamalla lämmitys täysille 
    • ohjaamo
    • vuoteet
    • mahdollinen alkovi
    • tavaratila
    • lattia
  • tarkista lämmittimen sijainti ja kotelointi, sillä se pitää ääntä käynnissä ollessaan
  • vesikeskuslämmitteisessä autossa tutki patteriverkoston sijainti ympäri auton kuten ilmalämmitteisessä
  • kiinnitä erityistä huomiota patteriverkoston sijaintiin ohjaamossa ja etupään istuinryhmässä
  • tutki patterien olo myös
    • vuoteiden reunoilla
    • alkovissa
    • tavaratilassa
    • lattiassa
 Mitä mieltä sinä olet matkailuajoneuvojen lämmitysasioista? Kerro mielipiteesi tai kysy lisää alla olevan kommenttikentän kautta.

10 kommenttia:

  1. Anonyymi14:37

    Erittäin mielenkiintoinen blogi.Lapin lähes 40 asteen pakkasessa kosteus tiivistyy ajopuolelle, eteen kaipaisi lämmitintä.3 erilaista autoa,2 alkovilla,nyt puoli-integroitu,10vuoden sisällä ja kaikissa ohjaamon kylmyys harmittaa.Edessä nukkuviin hohkaa etupeitteistä huolimatta kylmää ja kun laittaa myös lämpö-väliverhon,lasit jäätyy sisältäpäin.

    VastaaPoista
  2. Hei!

    Kiitos kommentista ja siitä, että pidät blogistani. Jaa sitä eteenpäin, niin saadaan tänne kunnon asialliset keskustelut aikaan.

    Kirjoittamasi asiat kuulostavat kovin tutuilta. Ohjaamo on oikeasti matkailuautojen akilleen kantapää. Ihmettelen aina sitä, että tehtaat eivät ota asiaa kovinkaan vakavasti. Dethleffs (kiitos Tapani Uotin) on panostanut ohjaamon lämmitysasioihin ja oikeasti Alde-auton ohjaamo on lämmin.

    Kabe(kaan) ei ole päässyt riittävälle tasolle, joskin tämän vuoden malliin tuli muutoksia minun 1/2013 koeajoraporttini pohjalta.

    Terveisin

    Antti

    VastaaPoista
  3. Itse tykkäsin siitä Alden vanhasta ns. pystypannusta! Ei tarvinnu virtaa toimiakseen, toimitavarmuus lähes 100% vaikka kuinka vanhana vain, aina starttasi kun halusi. Ja ennen kaikkea kaikki ns. hukkalämpökin tuli suoraan ajoneuvon sisälle.
    Primuksestakaan oo oikein pahaa sanottavaa, 2470 paukahti aina ku lähti toimimaan ja se vähän häiritsi ensialkuun yällä. Mutta Primuksessa oli niitä kaikkia pikkuvikoja joita eivät halunneetkaan poistaa ikinä.

    Itsellä kokemusta -39 astee yöpymisestä matkailuvaunussa (LMC Munsterland Siesta 530 ja kyl siinä tarkeni, sähkö (2Kw + Kaasu) ku lämmitys täysillä.

    VastaaPoista
  4. Minulla on myös positiivisia kokemuksia Alden pystypannusta Cabbyn alkovimallisesta asuntoautosta. Sitä välillä muistelen lämmöllä, sillä se auto oli todella lämmin, vaikka edustikin 90-luvun näkemystä talviautoista.

    Jotenkin vaan tuntuu harmilliselta, että tehtaat eivät panosta neljään vuoden aikaan riittävästi. Vain muutama merkki on ottanut asiat vakavasti. Se ei riitä, että lämmön tuo matkustamon ja ohjaamon väliin. Sitä täytyy johtaa myös aktiivisesti etupenkkien etupuolelle. Tässä on vielä monella Alde-autollakin tekemistä.

    VastaaPoista
  5. Anonyymi22:33

    Minulla oli vuoden 2008 Dethleffs T6501B:ssä Alde 3010:n lämpöanturi ilmeisesti käyttöpanelin sisällä ison jääkaapin yläpuolisen kaapin seinän läpivientiaukossa ulko-oven vieressä, kun ei sitä muualta löytynyt. Tämän kaapin katto on ulkokatto ja yksi seinä ulkoseinä. Niinpä kaapin sisällä oli 5 asteen pakkasella 15 astetta, kun huoneen puolella oli 20 astetta. Autoon asetettu lämpötila oli aika epämääräinen, kun anturi ei tiennyt kumpaa tilaa olisi pitänyt 20 asteessa. Laitoin sitten etätermostaatin vuoteen viereen seinälle, jonka toisella puolella on WC. Tämä sisäseinäasennus vakaannutti lämpötilasäädön 0,5 asteen tarkkuuteen. Laitoin huonelämpömittarin anturin viereen ja saadakseni säätöön saman astelukeman asetin panelin huolto-osasta löytyvän korjaustermin siten, että molemmat näyttivät yhtä.
    Olen sitä mieltä, että valtaosassa matkailuautoja anturin paikka on valittu helpoimman mukaan, eikä suinkaan siten kuin sen tulisi säätöteknisesti olla, eli mahdollisimman keskellä autoa sisäseinällä ja kaukana lämmönlähteistä.
    Myös Alde 3010:n yölämpötilan automaattinen laskuominaisuus on erinomainen apu hyvälle yöunelle ja lämmitysenergian säästölle. Olen asettanut yölämpötilan 17 astetta alkamaan klo 22.30 ja ylöslämmityksen alkuhetkeksi klo 7.30. Jos lämmitämme sähköllä (yleensä 2 kW) on myös kaasu valittuna, koska ensisijaisesti lämmitin käyttää sähköä, mutta ylöslämmityksen nopeuttamiseksi tarvitaan isompaa tehoa, jolloin kaasu astuu mukaan automaattisesti.
    Ylöslämmityksessä patteriverkosto täyttyy erittäin kuumalla nesteellä, ja kun termostaatti katkaisee lämmityksen 20 asteessa, niin putkissa oleva kuumuus nostaa vielä lämpötilan 21,5 asteeseen, kunnes huonelämpötila palaa 20 asteeseen ja vakioituu siihen 0,5 asteen tarkkuudella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei!

      Kiitos tärkeästä huomiostasi, joka itse asiassa on jäänyt pois kirjoituksestani :-(. Olen täysin sammaa mieltä kanssasi, että hyvin monessa matkailuautossa lämpöanturi on väärässä paikassa. Juuri ilmestyneessä Caravan-lehdessä 3/2014 kirjoitin tästä(kin) asiasta. Nimittäin siinä Alde-näyttölämpötila ja todellinen lämpötila erosi lähes 3-astetta. Myyjä epäili, että eron yksi syy voi olla ulko-oven yläpuolella oleva anturi. Tässä puhutaan jälleen asiasta, joka ei varmasti nosta auton tuotantokustannuksia, mutta joka on käyttäjälle tosi tärkeä asia.

      Olen myös itse käyttänyt Alden yölämpöominaisuutta lähinnä silloin, kun lämmitän auton käyttökuntoon talvella. Hyvä ja käyttökelpoinen ominaisuus.

      Poista
  6. Anonyymi13:36

    Hei!

    Lämmitin lämmittää huonetilan anturin kohdalta aseteltuun arvoon. Jos anturin vieressä on vertailumittari, joka näyttää eri arvoa, niin kosketusohjauspanelissa on symboli (ohjeessa kohta 9.3), jolla Alde voidaan asettaa näyttämään samaa kuin vertailumittari. Vasta tämän asetuksen jälkeen voidaan ryhtyä arvostelemaan lämpötilan poikkeamista halutusta. Itselläni on vanhempi näppäinohjauspaneli, mutta siitä löytyy vastaava toiminto.

    VastaaPoista
  7. Kiitoksia mielenkiintoisesta blogista. Mielenkiintoisia aiheita.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitoksista! Lämmittää kovasti mieltä ja kannustaa kirjoittamaan. Lisää tulossa :-).

      Poista

Kerro mielipiteesi blogista ja mitä haluaisit tietää karavaanarina olemisesta.